תביעת המתווך לקבלת דמי תיווך נדחתה

מתווך במקרקעין הגיש כנגד לקוחה תביעה לקבלת דמי תיווך, וטען כי היא חתמה עמו על הסכם בלעדיות לשיווק הדירה. אולם בית המשפט קבע כי המתווך החתים את הלקוחה על כתב הארכה בו הוארכה תקופת הבלעדיות שלא כדין – ולכן קבע כי המתווך אינו זכאי לקבל מהלקוחה דמי תיווך.

במסגרת פסק דין שניתן על-ידי בית משפט השלום בירושלים, נדונה תביעה שהגיש מתווך במקרקעין כנגד לקוחה, בה ביקש המתווך לחייב את הלקוחה לשלם לו דמי תיווך מכוח חוק המתווכים.

מפסק הדין עולה, כי בין המתווך ללקוחה נחתם הסכם בלעדיות לתקופה של 6 חודשים למתן שירותי תיווך במקרקעין למכירת דירת מגורים שבבעלות הלקוחה המצויה בירושלים, ובמהלך תקופת ההסכם חתמו על צדדים על כתב הארכה בו הוארכה תקופת הבלעדיות לפרק זמן נוסף של 6 חודשים.

freepik

טענות המתווך

המתווך טען בין היתר, כי במסגרת ההסכם הוא סיפק ללקוחה את פעולות השיווק הנדרשות בתקופת הבלעדיות עד למועד מכירת הדירה, וכן עמד בדרישות התקנות בנוגע להיקף השיווק לצורך קבלת דמי תיווך, ולכן טען כי בנסיבות אלה הלקוחה מחויבת לשלם לו דמי תיווך כפי שהתחייבה.

טענות הלקוחה

הלקוחה טענה מנגד כי המתווך לא זכאי לקבל ממנה דמי תיווך מאחר ובין היתר, הוא התרשל ופעל בנושא שיווק הדירה בניגוד לתקנות, וכתוצאה מכך היא נאלצה לפעול בעצמה למכירת הדירה זאת בדרך של פרסום באינטרנט. עוד טענה הלקוחה, כי כתב הארכת תקופת הבלעדיות עליו החתים אותה המתווך אינו תקף, מאחר ועל פי חוק המתווכים תקופת בלעדיות במקרקעין יכולה להיות לתקופה של 6 חודשים בלבד.

החלטת בית המשפט

בית המשפט דן בטענות הצדדים והחליט לדחות את תביעתו של המתווך, תוך שחייב אותו לשלם ללקוחה שכר טרחה עו"ד בסך של 3,500 ₪, וקבע כי על פי חוק המתווכים במקרקעין תקופת הבלעדיות לעניין דירה לא יכולה לעלות על 6 חודשים, ולכן כתב הארכת הבלעדיות שנחתם בין המתווך לבין הלקוחה אינו תקף, והמתווך אינו זכאי לקבל מהלקוחה דמי תיווך.

בית המשפט ציין כי מטרת חקיקת חוק המתווכים במקרקעין הייתה להגן על הצרכן, וכי מדובר בהוראות חוק קוגנטיות שלא ניתן להתנות עליהן אלא לטובת הצרכן, בדומה להגנות הקיימות לטובת קונה בחוק המכר בגין איחור במסירת דירה, וכי מגמת המחוקק בהוספת הגבלות לעניין הבלעדיות של מתווכים הייתה ליצור נוסחה המאזנת בין האינטרס העסקי של המתווך לבין האינטרס של הצרכן שאינו מצוי ברזי מקצוע התיווך ואינו מודע לפרטי העיסוק בתיווך וזקוק להגנת המחוקק.

לעניין תקופת הבלעדיות ציין בית המשפט כי המגבלה הקבועה במסגרת חוק המתווכים לפיה תקופת הבלעדיות לא תעלה על 6 חודשים, נועדה להבטיח שהמתווך יבצע פעולות שיווק נמרצות, ולהגן על הצרכן שקשור למתווך באופן בלעדי, וקבע כי לא ניתן להתנות על הוראה זו ולחתום על כתב הארכה בו מוארכת תקופת הבלעדיות, ולכן קבע כי כתב ההארכה שהחתים המתווך את הלקוחה אינו תקף, והמתווך אינו זכאי לקבל מהלקוחה דמי תיווך כמתווך בלעדי.

עוד קבע בית המשפט, כי המתווך גם לא עמד בתנאי של "הגורם היעיל" במסגרת עסקת המכר בה נמכרה דירת המגורים של הלקוחה, מאחר ופרסום הדירה באינטרנט בוצע על-ידי הלקוחה והוא שהביא למכירת הדירה ולא פעולות השיווק שביצע המתווך.

 

מאמר זה נכתב על-ידי עורך דין אהוד פאי, העוסק בתביעות מקרקעין לרבות ייעוץ משפטי במסגרת תביעות קטנות לשאול בנושא דוא"ל: office@felaw.co.il, טל. 077-6596951 מאמר זה מהווה תוכן פרסומי, ואין באמור בו בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

 

שתפו פוסט זה

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מכונות תעשייה

טיפים לתחזוקת פלטת דריכה איך להאריך את חיי השירות שלה

לוח הדריכה הבלתי מעורער, עם פני השטח החזקים והנוכחות האיתנה שלו, ממלא תפקיד מרכזי ביישומים תעשייתיים שונים. שומרי מתכת אלה מרפדים את רצפות מפעלי הייצור וטביעות הרגל של המכונות, ומציעים יציבות ובטיחות נחוצות. עם זאת, השירות הסטואי שלהם נלקח לעתים קרובות כמובן מאליו. באיזו תדירות אנו עוצרים לחשוב על הטיפול שמשטחים מחוספסים אלה דורשים כדי לשמור על אחיזתם ולהישמר מפני שחיקה בלתי פוסקת של פעולות יומיומיות?

לקריאת המאמר »
שעווה לנר

האם שעווה להכנת נרות היא המגמה החמה ביותר ברשתות החברתיות?

האם שמתם לב לזוהר הקסום של נרות בעבודת יד מהבהבים בפיד המדיה החברתית שלכם? שעווה, חומר צנוע ועתיק, הצית את הסערה האחרונה בעולם הרשתות החברתיות, והאיר באור חם פינות יצירה ברשת. נראה כי מלאכת היומין של ייצור נרות נמסה כעת בליבם של חובבי DIY ואנשים בעלי מודעות אקולוגית כאחד, ומציתה תנועה שמעצבת מחדש את האופן שבו אנו חווים את האווירה הביתית שלנו.

לקריאת המאמר »

טיח תרמי

מבנים יכולים להיות מבודדים מצוינים מפני מזג האוויר החיצוני בחורף ובקיץ וכשהבידוד נעשה בצורה איכותית הדבר מורגש מיד. בחורף נחוש

לקריאת המאמר »